Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie pod nazwą "Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia Psychicznego "Wzajemna Pomoc" w Radomiu", zwane dalej "Stowarzyszeniem" jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiadającym osobowość
prawną. Działa na podstawie ustawy z dnia 7.04.2989 r. Prawo o Stowarzyszeniach oraz w oparciu o Ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24.04.2003 r., statut i
regulaminy. Stowarzyszenie może używać skrótu: Stowarzyszenie "Wzajemna Pomoc" w Radomiu.
§ 2
1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Radom.
3. Stowarzyszenie prowadzi swoją działalność statutową przez czas nieograniczony na rzecz osób chorych psychicznie, neurologicznie, ich rodzin i opiekunów oraz osób wymagających wsparcia
psychicznego.
§ 3
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania oraz utrzymywać kontakty z osobami zamieszkującymi za granicą w ramach
realizacji swoich zadań statutowych.
§4
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Rozdział II
Cele i środki realizacji.
§ 5
1. Celem Stowarzyszenia jest:
- świadczenie różnorodnych form pomocy społecznej dla osób chorych psychicznie, neurologicznie, ich rodzin i opiekunów, oraz wyrównywanie szans tych osób,
- inicjowanie i organizowanie samopomocy wzajemnej w dążeniu do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie,
- zapewnienie opieki i ochrony prawnej,
- organizacja działalności rehabilitacyjnej, oświatowej, edukacyjnej, kulturalnej, krajoznawczej oraz na rzecz ochrony środowiska,
- promocja i ochrona zdrowia psychicznego,
- upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
- promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa,
- upowszechnianie i ochrona praw konsumentów.
2. Dla realizacji powyższych celów Stowarzyszenie:
- prowadzi działalność informacyjno-edukacyjną dla osób, rodzin i całego społeczeństwa na temat chorób i zaburzeń psychicznych, ich leczenia i zapobiegania,
- współpracuje z psychiatryczną służbą zdrowia w kierunku rozwoju form pośrednich lecznictwa psychiatrycznego: oddziałów dziennych, zespołów hospitalizacji domowej, hosteli, klubów pacjentów
psychiatrycznych, ośrodków wsparcia społecznego, mieszkań chronionych, ośrodków rehabilitacji zawodowej,
- pomaga w uzyskaniu pracy oraz wpływa na właściwy stosunek zakładów pracy do zatrudnionych w nich osób z zaburzeniami psychicznymi i chorych neurologicznie,
- odzuje kontakty i współpracuje z władzami administracji państwowej, samorządowej, organizacjami społecznymi, instytucjami religijnymi,
- przedstawia potrzeby Stowarzyszenia odpowiednim władzom i całemu społeczeństwu,
- upowszechnia idee, cele Stowarzyszenia poprzez korzystanie ze środków masowego przekazu,
- inicjuje prace badawcze i legislacyjne dotyczące warunków życia i bytu ludzi chorych psychicznie i neurologicznie,
- organizuje turnusy rehabilitacyjne, imprezy kulturalne, sportowe, turystyczne i inne integrujące osoby niepełnosprawne,
- prowadzi punkt informacyjny i klub dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów, oraz reprezentuje osoby niepełnosprawne, w urzędach i sądach,
- gromadzi środki pieniężne na realizację celów stowarzyszeniowych, zgodnie z § 22 pkt.2 statutu,
- Stowarzyszenie prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Szczegółowe zasady i warunki realizacji celów określają regulaminy wewnętrzne Stowarzyszenia.
3. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków.
Stowarzyszenie do realizacji swoich celów statutowych może zatrudnić pracowników, w tym również własnych członków.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 6
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Członków zwyczajnych
- Członków wspierających
- Członków honorowych
§7
Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która popiera cele Stowarzyszenia i zadeklaruje opłacenie składki członkowskiej.
§ 8
Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc Stowarzyszeniu.
§ 9
Członkostwo honorowe może nadać Walne Zebranie w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ludziom zasłużonym w niesieniu pomocy Stowarzyszeniu.
§ 10
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje swoją uchwałą Zarząd Stowarzyszenia.
§11
Członkowie zwyczajni są zobowiązani:
- dbać o rozwój Stowarzyszenia i realizowanie jego celów,
- przestrzegać postanowień statutu Stowarzyszenia, oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- brać udział w pracach Stowarzyszenia,
- płacić regularnie składki członkowskie.
§12
Członkowie zwyczajni mają czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia oraz głos stanowiący na Walnych Zebraniach; mogą korzystać z pomocy Stowarzyszenia i zgłaszać wnioski dotyczące
jego działalności.
§ 13
- Członkowie wspierający i honorowi nie mają czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia, ani głosu stanowiącego na Walnych Zebraniach, mają jednak prawo do uczestnictwa w
zebraniach i Walnych Zebraniach, jak również do brania udziału w pracach Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi nie mają obowiązku uiszczania wpisowego ani składek członkowskich.
§14
Wszyscy członkowie Stowarzyszenia mają prawo do korzystania z pomieszczeń i urządzeń Stowarzyszenia.
§15
Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
- Wystąpienia ze Stowarzyszenia zgłoszonego pisemnie Zarządowi Stowarzyszenia.
- Wykluczenia ze Stowarzyszenia uchwałą Zarządu Stowarzyszenia w wyniku rażącego naruszenia statutu.
- Skreślenia przez Zarząd Stowarzyszenia z listy członków na skutek nie płacenia przez ponad 6 miesięcy składek członkowskich.
- Zgonu członka Stowarzyszenia.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 16
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa 4 lata.
- W przypadku ustąpienia w trakcie kadencji członków władz władzom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących
z wyboru.
- Walne Zebranie o charakterze nadzwyczajnym są zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia lub Komisję Rewizyjną będą wniosek lub 1/3 członków Stowarzyszenia.
§17
Uchwały władz zapadają większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. W razie braku powyższego quorum zebranie
może się odbyć po upływie 1/2 godziny od wyznaczonego terminu w drugim terminie.
Uchwały zebrania odbytego w drugim terminie zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych.
§18
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia,
- uchwalanie budżetu i zatwierdzanie sprawozdań finansowych,
- przyjmowanie sprawozdań z pracy Zarządu i udzielanie absolutorium,
- zatwierdzanie uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu Stowarzyszenia z innych organizacji, stowarzyszeń krajowych i zagranicznych o zbliżonym profilu działalności,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania.
§19
Zarząd składa się z 3 członków; w tym prezesa, sekretarza i skarbnika.
§ 20
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie pracami Stowarzyszenia w okresie między Walnymi Zebraniami,
- podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych i zatrudniania pracowników,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
- określanie wysokości wpisowego i składek członkowskich,
- zwoływanie Walnych Zebrań,
- rozstrzyganie sporów między członkami, wynikłych z ich działalności w Stowarzyszeniu oraz spraw dotyczących nieprzestrzegania statutu, i uchwał władz Stowarzyszenia,
- prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
Od uchwał Zarządu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania, którego decyzja jest ostateczna. Odwołanie to powinno być wniesione w formie pisemnej, za pośrednictwem Zarządu, w ciągu 14 dni od
podjęcia kwestionowanej uchwały.
§ 21
- Komisja rewizyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków. Przewodniczącego wybiera Komisja na swoim pierwszym zebraniu.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia. Dokonuje co najmniej raz w roku kontroli działania Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem
rzetelności i gospodarności.
- Komisja składa sprawozdanie na Walnym Zebraniu wraz z oceną działalności i wnioskiem w sprawie absolutorium dla Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej
- nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia, ani pozostawać z członkami organów zarządzających w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu
zatrudnienia,
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
- nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określone w obowiązujących przepisach.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia.
§ 22
- Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
- Na fundusz Stowarzyszenia składają się:
- wpisowe i składki członkowskie,
- dotacje, darowizny, zapisy i spadki,
- środki ze zbiórek publicznych,
- dochody z odpłatnej działalności pożytku publicznego,
- środki finansowe z programów Unii Europejskiej.
- Z majątku Stowarzyszenia zabrania się:
- § udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi, pracownicy pozostają w
związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia,
opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi"
- § przekazywania jej majątku na rzecz ich członków, członków organów lub osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- § wykorzystywaniu majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
§ 23
Rachunkowość prowadzi się według obowiązujących przepisów.
Rok kalendarzowy jest rokiem sprawozdawczym
§ 24
- Dla ważności pism i zobowiązań w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu w tym prezesa lub skarbnika.
- Dla ważności innych pism wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu w tym prezesa lub sekretarza.
Rozdział VI
Zmiany statutu i rozwiązanie się Stowarzyszenia
§ 25
Uchwałę o zmianie statutu oraz rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez
względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
§ 26
W razie rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną oraz postanawia o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.